BLOGI:

Blogid

19/02/2011 14:40 Puusad tööle!
Talv on teadupärast basseinihooaeg. Kes detsembris usinalt alustab sel kevadeks eskimopööre käpas. See ei tähenda muidugi, et korra tulen üles ja asi tehtud. Talvega võib tõenäoliselt ka keskpäraseks suusahüppajaks saada - nii et kondid terved ja maandumine käpas, kuid kindlasti mitte ühe, kahe trenniga. Eskimopööre siis, kui seda tegelikult vaja läheb, tähendab kahte komponenti: 1) head tehnikat 2) korras psühholoogiat. Paanika vee all tähendab tavaliselt seda, et inimene kes basseinis tegi kõik hästi ei tee päriselt ümber minnes isegi katset sooritada eskimopööre. Psühholoogiat saab treenida päris oludes, ülejäänut basseinis. Samuti tundub ühele inimesele üks õppevideo liiga põhjalik, teisele jälle liiga lühike. Samuti vajavad ka erinevad inimesed üks rohkem teine vähem selgitustööd.

Minu tähelepanekud on, et kõige raskem osa on korrektne puusadega paadi pööramine. Paljude videote peal ei näe korralikku tehnikat vaid jõulist aeruga või aeru ja aerupadjaga rapsimist. Lõpuks saadakse ka rapsides vee alt üles kuid päris olukorras kukutakse tagasi ja tagasi - lõpuks väljutakse süstast. Tihti tehakse puusade tööd kas üldse mitte või siis väga minimaalselt. Samuti on enamikke puusatöö harjutusi võimalik valesti teha - näiteks kätekõverdused basseini servalt või aerupadja uputamine seda kätega põhja surudes. Kätekõverdused on muidugi kasulikud harjutused, kuid need jäägu jõusaali spetsiifikasse. Aerupadja uputamine lõpeb sellega, et ka peanupp läheb vee alla. Lõpeb õhk - lõpeb mõistus.

Kuna eskimopöörde sooritus võtab vaid sekundi, siis on väga raske hinnata mis õigesti ja mis valesti läks. Videokordus on väga hea, ja end tõestanud, meetod. Aga mida siis teha, et asi selgeks saada. Siin tasub meenutada inimese arengut - esmalt õpib seisma, siis käima ning siis jooksma. Kiiresti jooksma kõik ei õpigi. Kui nüüd mõni jõumees selle sekundi kiiresti ära pingutab, ei tähenda see veel, et tehnika selge on. Raskeim faas on seega - kuidas teha seda kõigepealt aeglaselt, siis kiiremini ja lõpuks võistlustel võita (Kanter ei viska ketast kaugele mitte selle tõttu, et tal palju jõudu on, vaid tehnika ja jõud on mõlemad paigas). Kui ketta lennukaugusest sõltub ainult võit, siis heast eskimopöörde tehnikast võib sõltuda palju enamat.

Iga harjutus on hea siis kui seda korralikult sooritada - seega harjutus puusad tööle:
 1) vii aer (aerupadjaga) või aerupadi küljele - korrektselt sooridades mitte mingit survet ei aerupadjale ega aerule (kui aerupadi on otsas). Aerust võiks hoida kahe näpuga;
 2) puusadega paati pöörates ei ole vaja aerule (aerupadjale) pressida. Kahe näpuga hoides on see ka väga raske;
 3) jää vette lebama - nii, et saad hingata. See on selle harjutuse olulisim komponent - selles asendis püsimiseks pead kogu aeg õige põlvega paati püsti hoidma (maksimaalse amplituudiga korrektselt sooritatud puusade töö paadi pööramisel) - väiksemgi lõdvestus ja paat läheb uuesti ümber. Lõpuks peaksid seda harjutust suutma teha aegluubis. Edasi aga kiiremini ja kiiremini (ära unusta 5 sekundi peatust või oodata käsklust "püsti"). Ja siis juba ilma kotita. Korralik tehnika on muidugi asi, mida tuleb uuesti ja uuesti üle vaadata. Kui on saavutatud juba piisav tase, siis üldjuhul tavaharrastajale sellest ka piisab, kes aga suuremaid sihte seab ei saa seda juhuse hooleks jätta. Võiks ju küsida miks tippsportlasele veel treenerit vaja on?

Lembit Uudsemaa



Kommentaarid: (0)
Lisa kommentaar:
Autor: 
Kommentaar:
Spämmirobotite tõke - trükkige kood mida näete pildil:
  Uuenda